2015 ABC Spaarplan komt tot uitkering

Ik heb lang en met toenemende spanning uitgekeken naar de einddatum van mijn ABC Spaarplan.  Tot mijn niet geringe verbazing vond ik in de eerste week van januari al een brief van A.S.R. op de mat. Lekker duidelijk ook: een-en-ander opsturen volgens het afvinklijstje en … 🙂 de uitbetaling is geregeld.
Bij het aangaan van de overeenkomst was mijn ABC Spaarplan verpand aan de hypotheeknemer. Volgens mijn “adviseur” zou ik daardoor in een gunstiger rente tarief vallen maar daar heb ik eigenlijk nooit iets van gemerkt. Hoe-dan-ook,  A.S.R. zou  de opbrengst van het spaarplan naar de RaBo overmaken ter aflossing van (een deel van) mijn hypotheek.    lees verder

ABC Expiratie, A.S.R. schrijft; “Alle gevraagde stukken ontvangen”

Begin januari ontving ik een brief waarin de expiratie van mijn ABC Spaarplan werd besproken. Netjes op tijd, binnen de door A.S.R. gestelde inzendtermijn heb ik alle door A.S.R. gevraagde stukken verzonden. Ik rekende/hoopte eigenlijk op een ontvangstbevestiging per kerende post. Maar… na zo’n 20 jaar ervaring weet ik wel dat er aan de Archimedeslaan in ’n relaxed tempo wordt gewerkt en ja hoor rond 8 mei was daar dan toch nog een geruststellend bericht. A.S.R. schrijft in een brief dd. 8 mei 2015  dat  alle gevraagde stukken zijn ontvangen. Citaat: “Half mei (één weekje later) hoort u meer over de precieze opbrengst van uw spaarplan.  Uw uitkering zal dan worden overgemaakt.”
Helaas loopt het allemaal even anders en moet ik nog flink wat mailen en bellen voordat de uitkering daadwerkelijk is overgemaakt.    lees verder

ASR klacht – Waar blijft de ABC uitbetaling??

Mijn ABC Spaarplan zou, volgens afspraak, rond de 15e mei worden uitbetaald. Dat was zo’n 20 jaar geleden al aangekondigd en na de expiratie per 1-1-2015 kreeg ik nog eens twee brieven van ASR waarin dat werd bevestigd. De 19e mei had ik echter nog niets van ASR ontvangen. Geen brief, geen afrekening en zeker geen geld. Reden om eens te bellen met ASR klantenservice.

asr - utrechtIk kreeg al snel te horen waar het probleem zat. De medewerker van klantenservice vertelde mij dat de opbrengst voorlopig NIET wordt overgemaakt. Volgens zijn zeggen had de RABO-bank niet gereageerd op de door ASR geschreven brieven. Hij adviseerde mij om zelf actie te ondernemen richting RABO.
Blijkbaar is er door ASR gecorrespondeerd met RABO-bank over de expiratie van mijn beleggingsverzekering. Het is onzakelijk en onbehoorlijk om mij niet te informeren over deze
correspondentie. Een cc’tje naar de klant, is dat zo moeilijk?
Ik vind die gang van zaken onbegrijpelijk en uiterst onaangenaam. ASR zendt mij meerdere korte en geruststellende brieven ; “Uw uitkering zal worden overgemaakt”. Bij navraag blijkt later dat er NIETS gebeurt, volgens zeggen omdat er nog info van de RABO-bank ontbreekt.

Ik was op dat moment erg boos. Direct heb ik al mijn klachten+vragen via het ASR klachtenformulier verzonden. De volgende ochtend vond ik een ontvangstbevestiging in m’n mailbox, plus de mededeling dat het 10 dagen ging duren 🙁

ASR-klacht-expiratie-ABC-Spaarplan-

 

ASR klacht – effe DRammen!

Stel je voor: Je ABC Spaarplan loopt af op 1-1-2015, 15-5-2015 verwacht je de met twee brieven aangekondigde uitbetaling …. maar …. de 19e mei heb je nog niets van ASR vernomen. Een ingediende klacht wordt vervolgens beantwoord met de mededeling dat ASR daar 10 werkdagen de tijd voor wil nemen.
Tja.. wat dan? Dan moet je effe doordrammen en flink veel mailtjes verzenden, bellen en nog wat mailtjes verzenden. Uiteindelijk krijg je echt wel antwoord.  lees verder

ASR – ’n eerste reactie op klacht uitbetaling ABC Spaarplan

Daags na het verzenden van de tweede reeks dram-mailtjes werd ik gebeld. Blijkbaar worden de probleemgevallen (zoals ik) 😉 bij ASR uiteindelijk gekoppeld aan een vast aanspreekpunt/contactpersoon. En dat moet gezegd; mijn contactpersoon GJ toonde veel begrip en heeft zich ingespannen om de zaak tot een oplossing te brengen.
Als reactie op mijn klacht over het volledige gebrek aan communicatie kreeg ik, weliswaar in twee stappen, het bedrag te horen dat ABC Spaarplan uiteindelijk had opgeleverd.
Eindelijk, bijna 5 maanden ná de expiratie krijg je te horen hoeveel er uit de pot komt.   lees verder

ASR – Halleluja, eindelijk is er betaald!

Halleluja! Bijna een halfjaar na expiratie is mijn aandeel in de ABC Spaarkas op mijn rekening gestort. Helaas ging dat niet eenvoudig.  Eerst allerlei documenten geregeld, dan een flinke dosis geduld en tot slot belle-maile-belle-mail-mail-mail. Niet echt “klantvriendelijk”, om dat woord maar eens te gebruiken.
Ik ben blij en gerustgesteld dat ik uiteindelijk mijn geld heb ontvangen maar de gang van zaken rond de expiratie vind ik onacceptabel. Een vrijwel volledig gebrek aan informatie en communicatie. Blijkbaar denkt men dat men voor de eindafrekening van het 20 jarige ABC Spaarplan kan volstaan met het mailen van ’n bedrag en de “dit is het” mededeling.

ASR-ABC-Spaarplan-eindelijk-uitbetaald-

 

ASR – Zo gemakkelijk kom je niet van me af !

15 mei zou de einduitkering van m’n ABC-woekerplan loskomen. Dat was de toezegging volgens de ASR website en de belofte in de eerder ontvangen brieven. Dat liep allemaal wat anders, nog een maand lang bellen, mailen en geduld hebben.  De 17e juni en eindelijk-eindelijk zag ik de zo lang verwachte ABC uitkering op mijn rekening staan. Pffff..een zucht van opluchting.
Qua uitleg en info kwam A.S.R. niet veel verder dan één-twee regeltjes en het vermelden van de eindscore. Daar moest ik het mee doen. “Hier is de poen en verder niet moeilijk doen” dat lijkt de gedachte. Natuurlijk ga ik daarmee niet akkoord. Na zoveel vaagheid en gedoe vertrouwde ik de berekening allerminst. Daarom toch maar even snel het zoveelste mailtje richting ASR-klantenservice.   lees verder

ABC Spaarplan eindafrekenig – meer duidelijkheid is gewenst

expiratie ABC-spaarplanIk laat me niet afschepen met één ultra kort mailtje en wil/eis meer duidelijkheid. Hieronder een flinke brief.  Kern van het verhaal:
1) Na expiratie neemt ASR ruim vier maanden de tijd om vast te stellen welke ABC deelnemers nog in leven zijn. De evt. overleden deelnemers krijgen betaald uit de levensverzekering en ontvangen geen deel uit de ABC-pot. Uiteindelijk (na vier maanden onderzoek) is de opbrengst van het ABC Spaarplan slechts € 140,98 hoger dan de eerder ontvangen jaaropgave.  Dat vind ik ongeloofwaardig.
2) Rente. Tussen 1-1-2015 en 15-5-2015 is de AEX lekker door gegroeid. ASR profiteert ondertussen van mijn vrijgekomen geld en geeft een rentevergoeding van nul-komma-pukkel. Dat is onbehoorlijk.    lees verder

Onvolledig ASR verhaal. Jammer maar helaas.

Ik verwacht een uitleg/berekening van de totstandkoming van m’n A.S.R.-ABC Spaarplan uitkering. Het is blijkbaar een moeilijk verhaal voor de jongens van ASR, die zo genoemde “hoog/laag constructie”. Telkens als ik iets vraag/wil gaat het de eerste keer fout. Daarna volgt er een sorry-sorry  “u heeft de hoog/laag con-bla-bla” en uiteindelijk krijg je dan ’n verhaal dat lijkt te kloppen.
In de (onvolledige) uitleg wordt al wel melding gemaakt van de royaal berekende kosten over mijn jaarlijkse storingen. Daarbij wordt minzaam verwezen naar de info in het jaarlijkse overzicht. Ik vind dat nogal hypocriet. De ABC Spaarplan overeenkomst is, in goed vertrouwen, aangegaan in oktober 1994. Pas in februari 2008 ontvang ik een éérste jaaroverzicht. Op dat moment word ik voor het eerst geconfronteerd met de hoge jaarlijkse kosten.    lees verder

ASR – Hoog-Laag constructie

Tja ... hoe voel je je dan?Eindelijk, ruim 7 maanden na expiratie, krijg ik het gevraagde inzicht in de berekening van mijn ABC Spaarplan einduitkering. Gemakkelijk ging dat niet en (natuurlijk) niet in één keer foutloos. Maar daar is ie dan. Gelijk valt m’n oog op een ziekmakende verrassing.

Op aandringen van mijn “adviseur” Jan van de Hessenweg begon ik in 1994 m’n ABC Spaarplan met een eerste hoge storting van € 10.891,-. Nú, 20 jaar later, blijkt dat daarvan slechts € 6.973,- daadwerkelijk als spaarstorting is benut. € 3.918,- is verdampt/verdwenen. Men neemt zelfs niet de moeite om het bedrag te vermelden als “kosten”. Echt ongelofelijk! Wat is er met dat geld gebeurd?
 lees verder

Wat heb ik er uiteindelijk aan het ABC Spaarplan overgehouden?

In 1994 wilde ik graag m’n hypotheek wat verhogen, o.a. om een verbouwing aan mijn huis te bekostigen. Dat was de aanleiding voor een gesprek met mijn “adviseur” Jan van de Hessenweg. Hij kwam al snel met het voorstel de overwaarde van mijn huis te gebruiken voor het veel belovende ABC Spaarplan. Het idee was om de helft van het beschikbare geld te gebruiken voor een éérste eenmalige storting. De rest verdween naar een spaardepot, vanuit dat depot werd een jaarlijkse storting geregeld.
Mijn ABC Spaarplan is dus volledig gefinancierd met geleend geld. Gedurende de gehele looptijd van ruim 20 jaar heb ik rente betaald over de extra verhoging van m’n hypotheek.

Destijds zijn in het gesprek met m’n “adviseur” diverse rendement-scenario’s genoemd.  Veelbelovende percentages “slechts” 8%, 9% of wie-weet 10%. Het is allemaal anders gelopen. Gelukkig ben ik er in vergelijking met de vele andere woekerpolis-slachtoffers nog genadig vanaf gekomen. Uiteindelijk heb ik heb min-of-meer quitte gespeeld, nà-ja een heel heel heel klein beetje winst ……… (20 jaar) … zucht ….

Wat-heb-ik-er-aan-overgehouden-

 

ASR/AMEV – beheerskosten, administratiekosten, verzekeringskosten en nog meer kosten

ASR woekerpolisHet is inmiddels duidelijk dat ik 1994 een te gemakkelijke prooi ben geweest. Er is echter ook zoiets als zakelijk fatsoen. Wie had toen kunnen bedenken dat ik 20 jaar later nog steeds zou betalen voor een paar uurtjes werk een een vriendelijke “advies”? De kosten die gedurende de looptijd door AMEV/A.S.R. worden berekend zijn werkelijk buitenproportioneel.  Vaak zijn die kosten destijds bewust vaag gehouden.  Zaken als “administratiekosten” zijn niet in de offerte genoemd maar staan wel ergens in de uiteindelijke polis.
Andere “kosten” zijn volledig buiten beeld gehouden. In 1994 werd mij een éérste hoge storting geadviseerd als een krachtige start voor het ABC Spaarplan. Nú, 20 jaar later, lees ik na veel aandringen en mailen dat van die éérste storting € 3918,- zonder enige toelichting is weggeboekt/verdampt.

In totaal heb ik € 35849,- gestort, daarvan is € 17919,80 (50%) verdampt, onverklaarbaar verdwenen.  

ASR-AMEV-stortingen-kosten-einduitkering-

 

Kosten ASR Overlijdensrisicoverzekering? Je schrikt je dood!

ABC Spaarplan - kosten overlijdensrisicoDe aan het ABC Spaarplan verbonden (beheers-, adminstratie-, verzekerings-, advies-) kosten worden bij AMEV/A.S.R. geschreven met een vork.

De overlijdensrisicoverzekering is onderdeel van het ABC Spaarplan. Wie denkt dat voor zo’n verzekering een marktconform tarief wordt gehanteerd komt bedrogen uit.
Het ABC Spaarplan met de daaraan verbonden verzekering ben ik aangegaan op 46 jarige leeftijd. Ik voelde me verantwoordelijk voor m’n toen nog jonge gezin. Een overlijdensrisicoverzekering paste prima in mijn plan. Nu zijn we ruim 20 jaar verder. AMEV/A.S.R. heeft in die periode ruim € 6500,- ingehouden op mijn spaarplan.
mortaliteit bij ASR
Voor een vergelijkbare verzekering, zelfde leeftijd en zelfde uitkering, berekend CentraalBeheer nú minder dan € 4000,-. Da’s dan toch een hele dikke € 2500,- verschil.  

 lees verder